Половина наявного парку пасажирських автоперевізників потребує оновлення
Вітчизняний пасажирський автомобільний транспорт потребує масштабного оновлення рухомого парку – лише 44% від загальної кількості автобусів відповідають усім нормам безпеки для перевезення пасажирів
В Україні 20,3 тисяч пасажирських автоперевізників - вони мають 85,7 тисяч автобусів. З них критичної зношеності сягнули: 200 автобусів, які експлуатуються більше 34 років, 1200 – від 29 до 33 років, 3600 – від 24 до 29 років, 7900 – від 19 до 24 років. Середньої зношеності - 16 100 автобусів віком від 14 до 19 років. Частково відповідають нормам безпеки 19 тисяч транспортних засобів – це автобуси віком від 8 до 13 років. І лише повністю відповідають нормам 37,7 тисяч автобусів, що експлуатуються до 8 років, а це лише 44% від загальної кількості транспортних засобів.
При цьому, за оцінками експертів, кількість автобусів, які використовуються для пасажирських перевезень без отримання належних дозвільних документів, може сягати більше 160 тис. Такі «нелегальні» перевізники не забезпечують потрібного рівня комфорту та безпеки, а також дедалі частіше потрапляють у дорожньо-транспортні пригоди через низький фаховий рівень водіїв, неналежні умови їх праці, незадовільний стан транспортних засобів та невиконання вимог щодо умов перевезення пасажирів.
Навіть за таких умов автотранспорт залишається найзатребуванішим при пасажирських перевезеннях – у 2012 році ліцензованими автобусами перевезено 3448,7 млн пасажирів. Відтак наразі потреба у нових середніх автобусах склада 4,3 тисяч одиниць, у великих – 8,3 тисяч, дуже великих – 10,8 тисяч.
Щоб посприяти перевізникам в оновленні рухомого складу, а для пасажирів запровадити гарантію безпечних поїздок автобусами, Мінінфраструктури готує відповідні заходи у рамках змін законодавства щодо діяльності автомобільного транспорту. Зокрема, як повідомлялось раніше, Мініфраструктури надало Уряду пропозиції щодо компенсації відсоткової ставки банківських кредитів перевізникам на придбання нових автобусів вітчизняного виробництва.
Програмою активізації розвитку економіки України передбачені умови для збільшення інвестиційних можливостей, створення умов для закупівлі рухомого складу. «Наразі Мінінфраструктури співпрацює з Мінфіном щодо зниження відсоткової ставки та часткової компенсації відсотків при оновленні транспортних засобів», - розповів перший заступник Міністра інфраструктури Костянтин Єфименко під час свого виступу на Колегії Мінінфраструктури, що відбулась 5 квітня.
За словами Костянтина Єфименко, результатами введення нових нормативних актів, зокрема, проекту Закону «Про автомобільний транспорт» для держави стане стійкий розвиток галузі, удосконалення правових основ діяльності, організація транспортної сітки пасажирських маршрутів, захист навколишнього середовища, гармонізація з європейським законодавством, для населення – це передусім безпека перевезень, соціальна захищеність і стабільність тарифів на перевезення, для перевізників – прозорі правила допуску на ринок.
Крім того, у проекті Закону України «Про автомобільний транспорт» міститься вимоги, які сприятимуть роботі автоперевізників виключно у правовому полі – тобто зменшенню кількості автоперевізників, що працюють без відповідних ліцензій, діяльність яких негативно впливає не лише на безпеку перевезень, а й на економічну складову роботи автоперевізників, які працюють з дотриманням вимог законодавства. «Законом посилено відповідальність перевізників. Адже не ліцензовані перевізники використовують транспортні засоби, що не відповідають нормам безпеки – найчастіше це переобладнані з вантажівок авто, у яких або неякісні кріплення пасажирських сидінь, або які в окремих випадках навіть не обладнані згідно з вимогами безпеки для перевезення пасажирів. Такі перевізники не дозволяють стабільно розвиватися легальним перевізникам, які готові оновлювати парк, здійснювати відрахування до бюджету», - зазначив Міністр інфраструктури Володимир Козак під час Колегії Мінінфраструктури. Міністр наголосив: сприяти виведенню ринку перевезень з тіні треба не лише адміністративними заходами, але в першу чергу через налагодження діалогу та співпраці безпосередньо з так званими «нелегалами», обласними адміністраціями та громадськими організаціями.
Легалізації перевезень можуть допомогти сприятливі умови для об’єднання та укрупнення перевізників. Наприклад, на сьогодні по одному автобусу мають 12,9 тисяч перевізників, від 2 до 9 автобусів – 6,3 тис перевізників, від 10 до 49 транспортних засобів – 900 перевізників, від 50 до 99 автобусів – 100 перевізників, від 100 і більше – 100 перевізників. На думку фахівців Мінінфраструктури, «дрібні» перевізники також не здатні забезпечити повною мірою безпеку перевезень: проходження передрейсових медогляду водіїв та техогляду транспортних засобів, підвищення кваліфікації персоналу тощо.
Крім того, задля безпеки пасажирів обов’язковими стануть обладнання автобусів тахографами та ременями безпеки, а для водіїв планується запровадити спеціальне навчання. «На сьогодні вже розроблені та проходять погодження у зацікавлених відомствах нормативні документи, якими передбачено технічні вимоги до транспортних засобів, які здійснюють пасажирські перевезення. Це вимоги і щодо ременів безпеки, кріплення, сидінь, відстані між сидіннями, виходів при аварійних ситуаціях тощо», - розповів Володимир Козак.
Відтак Мінінфраструктури вбачає своїм першочерговим завданням у галузі автомобільного транспорту створити за допомогою нового Закону «Про автомобільний транспорт» умови для функціонування конкурентного середовища, підвищення ефективності та безпеки перевезень.
Міністерство інфраструктури України