Роки незалежності
Починаючи з 1991 року економічна ситуація в цілому по країні погіршувалася. Це не могло не позначитися на ситуації з електротранспортом міста, адже він завжди залежав від держави. Тому, отримавши останній трамвай з Чехословаччини в 1990 році, нових вже не передбачалося. І не відкривалися і нові повноцінні маршрути.
Лише в середині 90-х років будуєтьсяа додаткова кінцева станція ДК «Зоря», скорочують довжину основних маршрутів, і яка передбачала цим економію електроенергії.
Доволі цікавим було рішення в цей період часу про запуск трьох (чотирьох?) поїздів, що складаються з двох вагонів Т4. Вони з'явилися на досить завантаженому маршруті № 4 на початку 90-х і експлуатувалися кілька років.
І тільки завдяки керівництву ВТТУ і роботі працівників, в ці роки вінницький трамвай вижив і знаходився в задовільному стані на тлі трамвайних систем інших міст України та країн колишнього СРСР .
Великою подією в трамвайному житті міста була споруда ділянок «оксамитових» ліній в кінці 90-х років. Перша така ділянка з'явився на центральному мосту. Укладання нових ліній проводили одночасно з капітальним ремонтом самого мосту. Рух вагонів через міст під час його ремонту було організовано по зустрічним коліям в реверсному режимі. До ремонту мосту і модернізації трамвайного полотна було заборонено виїжджати на міст трамваю, якщо там знаходиться інший вагон.
Зараз обмеження кількості трамваїв на мосту немає. Через рік почалося будівництво подібної лінії і на центральній вулиці місту, Соборній. Воно проходило в два етапи: від вулиці Козицького до торгово-економічного університету і пізніше від вулиці Козицького(нині вулиця Миколи Оводова) до будівлі «Укртелекому». При будівництві цих нових ліній на Соборній біля тротуару монтувалася одна тимчасова колія, на якій було організовано реверсний рух трамваїв з пасажирами, а сама вулиця була повністю перекрита для інших транспортних засобів.
Новою подією для Вінниці і вінничан стало те, що муніципалітетом міста Цюрих (Швейцарія) в 2007 році для подальшої експлуатації були передані 13 поїздів (моторний і причіпний вагони) серії «Карпфен», а в 2008 році 15 поїздів «Міраж». Дана техніка вже освоєна фахівцями вінницького трамвайного депо, і, незважаючи на свій солідний вік (60-х років випуску), незвичайно омолодила вулиці нашого міста.
Влітку 2008 року розпочато будівництво трамвайної лінії, яка має з'єднати Барське шосе і Вишеньку.
У листопаді 2009 року, березні і липні 2010 приходять партії з 14, 16 і 18 вагонів Mirage Be 4/6, запасні візки та інші запчастини.
У липні 2010 року міським муніципалітетом було прийнято рішення про продаж 5 вагонів КТ4-SU (№153,164,169,205,211) в Житомир. У грудні 2010 року після ремонту вони були відправлені.
5 грудня 2010 о 17:00 прибула заключна партія з 12 вагонів Mirage Be 4/6 і запчастин до них з Цюриха.
Навесні 2012 року було безоплатно капітально відремонтовано і подаровано місту Львову 2 трамвайні вагони марки КТ-4 для подальшої експлуатації.
У листопаді 2014 році, після тривалого будівництва, вводиться в експлуатацію нова трамвайна лінія, яка з`єднала дві кінцеві зупинки: Вишенька та Барське шосе. Вводиться в обіг кільцевий маршрут №2 «Барське шосе – Вишенька».
У 2015 році будується і здається в експлуатацію трамвайний вузол на перехресті вулиць Келецька та Пирогова, що дозволяє відкрити новий трамвайний маршрут №3 «Барське шосе – Вишенька – Електромережа».
Також у цьому році на базі трамвайного депо проводиться капітальний ремонт трамвайного вагона №224, який після глибокої модернізації отримав «нове обличчя». Вагон був презентований вінничанам на день міста і отримав назву «Вінвей» - вінницький шлях.
У 2016 році протягом літа проводиться реконструкція трамвайного вузла на площі Гагаріна з заміною підземних комунікацій. Рейки встановлюються на основу – бетонні плити.
В цьому ж році побудований новий трамвай «Вінвей» №228, але вже з середньою низько-підлоговою секцією.