Преса пише про "бельгійця"

Зображення користувача Oleg.
Автор: Oleg / Дата: 31.05.2012 00:20 /

Унікальний старовинний бельгійський трамвай знайшли у лісі під Вінницею. Півроку у трамвайно-тролейбусному управлінні тішилися планами про його реконструкцію. Аж тут подзвонили з посольства Бельгії і попросили продати трамвай їм

- З посольства був дзвінок у трамвайно-тролейбусне управління, - каже керівник клубу «1000 міліметрів» Олег Матюхов. - Дипломати запитували, чи можна викупити старий вагон. Але їм відмовили. Пояснили, що вагон у поганому стані. На мою думку, важливіше інше – що він все-таки, як кажуть, дожив до наших днів. Ось в чому його цінність. Коли вагон відновлять, буде немало бажаючих оглянути його, щоб вочевидь переконатися, на чому їздили раніше пасажири у Вінниці.

Ідентифікували по фото
Восени минулого року «20 хвилин» розповідала про незвичайну знахідку – старий трамвайний вагон. Знайшли його на території колишнього піонерського табору трамвайно-тролейбусного управління «Дубовий гай» у лісі під Вінницею члени Клубу любителів електротранспорту «1000 міліметрів». Навіть зовні видно, що вагон надзвичайно старий. За словами Олега Матюхова, досліджували його тривалий час. Допоміг дослідник електротранспорту з Естонії, з яким вінничани давно підтримують стосунки. Естонець надіслав серію фотознімків трамвайних вагонів початку минулого століття. На двох з них зображені трамваї, ідентичні до вагону, що знайшли у лісі під Вінницею.

Залишився в єдиному екземплярі
- Таким чином, ми дізналися, що це вагон серії «Nivelles», - каже Олег Матюхов. – Встановили, що виготовляли їх у Бельгії ще у 1911 році. Вони мали ще одну назву – «Пульман». Саме так називали пасажири бельгійські вагони.

«Бельгійця» привезли до нашого міста ще перед війною. Доставили його сюди з Одеси. «Пульман» служив вінничанам довго, його не списували, бо мав місткий салон. Ним перевозили пасажирів ще довго після війни, аж до середини 70-их років. А потім пристосували під побутове приміщення на території піонерського табору трамвайно-тролейбусного управління. З часом вагон втратив свій первинний вигляд. Проте є деталі, що підтверджують ідентичність з «Пульманом» - рама, наприклад. Ще одна характерна ознака «Пульмана» - він довший від інших вагонів. Загалом у Вінниці було п’ять трамваїв, виготовлених на заводі «Nivelles». Цей зберігся дивом.

Члени Клубу «1000 міліметрів» запропонували керівництву трамвайно-тролейбусного управління відновити знахідку і встановити її у музеї електротранспорту, який планують створити у Вінниці. Спочатку до пропозиції поставилися скептично, бо вагон надто вже старий. Але згодом прийняли її. Якщо вагон вдасться відновити до наступного року, коли будуть святкувати 100-річчя першого вінницького трамваю, то «бельгієць» виставлять для огляду.

– Він цінний уже тим, що залишився в єдиному екземплярі, - кажуть члени клубу. – Принаймні в Україні другого такого нема.

Саме з цієї причини вінничани відмовили представникам Бельгійського посольства, які цікавилися, чи можна придбати старий вагон.

У конструкторському відділі трамвайного управління розробляють схему відновлення «бельгійця».
- Разом з фахівцями ми виїжджали на місце стоянки вагона, ще раз уважно оглянули його і дійшли до спільної думки, що спершу треба розібрати, а вже тоді частинами перевозити у депо, - продовжує співрозмовник. – Не підлягає відновленню корпус. Час не пощадив його. Корпус зовсім непридатний для транспортування. Хоча на місці стоянки він би ще деякий час залишався у своєму первинному стані. Деякі деталі все-таки збереглися.

На колеса поставлять німця
Тим часом у депо тривають роботи з відновлення ще одного старого вагона німецької марки «Гота». Він довгий час знаходився на запасній колії біля колишнього «Хімпрому».

- Німецький вагон відновили вже приблизно на 20-25 відсотків, - каже пан Олег. – Ходову зробили, двигун поставили. Збирали все із запчастин, які збереглися на складі управління. Так само будуть відновлювати «бельгійця». Але складніше буде із запчастинами. Не виключено, що доведеться звертатися до тих самих бельгійців. Можливо, вони чимось допоможуть.

За словами співрозмовника, «Nivelles», на жаль, не вдасться зробити ходовим вагоном, він залишиться лише експонатом музею. А ось «Готу» поставлять на колеса. Цей вагон ще згадає молодість, його використовуватимуть з екскурсійною метою.

Довідка
Перший трамвай у Вінниці з’явився у 1913 році. Він ходив за маршрутом від Жіночої гімназії (нині школа №2) до залізничного вокзалу, як і нині, проїжджаючи через міст між берегами Південного Бугу.

Матеріал РІА

Коментарі

Вами затеяно хорошее дело, молодцы. Отдельное спасибо Владимиру Ивановичу за то что не остается в стороне и помогает восстановить и сохранить историю города, в частности историю винницкого трамвая.
Пожелания:
Плохо, что вагон разрушат и нет возможности восстановить кузов, но может все-таки попробовать найти возможность, не нужно делать второй макет в этом просто нет смысла, нет истории. Понятно, что от бельгийского вагона тут мало осталось, это сборная солянка разных времен, но все-таки лучше 50е года прошлого века, нежели макет.
Неточности статьи:
Я могу ошибаться, но вроде прозвищем "пульман" называли большие четырехосные трамвайные вагоны, за схожесть с комфортабельными спальными вагонами. Данный вагон на статус большого не тянет - (http://depo.vn.ua/fotogalereya/ikh-proshchalnyi-poklon/sensatsiya-nivelles) Oleg писал: 9 метров.
Так же тут что-то напутано с рамой, ну как-то не вяжется. Нужно поаккуратней риа писать.

Честно говоря журналист писавший статью не до конца все точно написал (термины, ссылки) + нет ни одного интервью с руководством ТТУ. Со мной никакого интервью небыло, а тут на меня сослась, будто я сам там уже его собрался восстанавливать. Самое огромное спасибо надо говорить за поддержку самой идеи начальнику нашего ВТТУ. Думаю именно при поддержке руководства многие подобные проекты должны стать реальностью.