Дослідження трамвайних систем в українських містах у 2023 році від “Vision Zero”.

Зображення користувача Valerii.
Автор: Valerii / Дата: 13.02.2024 14:43 /
Трамвай Tatra KT4 на вулиці Келецькій, 2023 рік.

Нещодавно на сайті асоціації "Енергоефективні міста України" з'явилася публікація із дослідженням трамвайних систем України. Асоціація "Енергоефективні міста України" (АЕМУ) – добровільне, недержавне, неприбуткове об’єднання органів місцевого самоврядування створене з метою задоволення потреб своїх членів і відповідних територіальних громад у сучасній інформації, нових технологіях, інвестиціях, розвитку співробітництва та обміну досвідом з українськими і закордонними партнерами в ділянках ефективного та ощадливого використання енергетичних ресурсів, надання якісних енергетичних послуг, підвищення енергетичної безпеки, захисту довкілля та забезпечення сталого розвитку поселень.

Цілі та обсяг дослідження

Як зазначено в самому звіті, предметом дослідження є трамвайний рух у містах України у 2023 році. Аналіз проведено з такими показниками:

  1. Зафіксувати поточний стан та показники роботи трамвайних систем в Україні за підсумками 2023 року (в умовах повномасштабної війни) для майбутніх порівнянь;
  2. Порівняти трамвайні системи українських міст між собою за різними параметрами, які можна вважати показниками якості транспортних послуг;
  3. Створити публічно доступну аналітичну інформацію для інших дослідників, журналістів, посадовців, політиків, інших зацікавлених осіб та організацій;
  4. Привернути увагу осіб, що впливають на політичні рішення, до стану електричного громадського транспорту й потреби державних та міжнародних інвестицій в модернізацію трамвайної інфраструктури, зокрема в рамках післявоєнного відновлення економіки та інфраструктури України й в рамках досягнення кліматичних цілей.

В рамках дослідження зібрано й опрацьовано дані про:

  • 13 із 18 міст України, в яких наявні та чинні трамвайні системи (не включені окуповані міста);
  • 106 трамвайних маршрутів загальною протяжністю 2103 км;
  • 4411 зупинок вздовж цих 106 маршрутів.

Карта діючих трамвайних систем України, включно із тимчасово окупованими територіями станом на 2023 рік. Автор Oleksandr Kolodko.

 

Середня швидкість трамваїв у містах України складає 13,5 км/год, що не відповідає встановленим державним будівельним нормам згідно з ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування та забудова територій". Ці норми передбачають маршрутну швидкість для тролейбусів у межах 15-20 км/год. Дослідження, проведене громадською організацією "Vision Zero" та опубліковане на сайті Асоціації “Енергоефективні міста України”, свідчить про те, що цей рівень швидкості досягають менше третини усіх діючих трамвайних маршрутів у країні, а серед міст це відповідає лише двом містам.

Найвищі показники швидкості мають трамвайні мережі Кривого Рогу (15,4 км/год), Києва (15 км/год) та Запоріжжя (14,7 км/год). За думкою авторів дослідження, успішні результати цих міст зумовлені більшою кількістю трамвайних ліній на відокремлених маршрутах та на вулицях з менш інтенсивним автомобільним рухом, у порівнянні з іншими містами. Натомість, найповільніші трамваї курсують у Дружківці (11,8 км/год), Львові (12,1 км/год) та Конотопі (12,2 км/год) - - зазначається в матеріалі.

Середня швидкість вінницького трамвая за даними ГО "Vision Zero" становить 13,2 км/год. 

Діаграма середньої швидкості руху трамваїв в містах України

Середня швидкость руху трамваїв в містах України у вигляді таблиці

 

Один із факторів, який впливає на швидкість руху трамваю, - це відстань між зупинками та їх частота вздовж маршруту. Збільшення кількості зупинок призводить до зменшення середньої швидкості трамваю між ними, що призводить до збільшення тривалості маршруту.

Українська ситуація показує, що відмінною властивістю є криворізька трамвайна мережа (за винятком швидкісного трамвая), яка має найбільшу швидкість і найменшу частоту зупинок. Навіть при аналогічній частоті зупинок трамваї у Кам'янському є на 15% повільнішими, ніж у Кривому Розі.

Львів, Вінниця, Харків, Одеса та Київ мають подібні показники щодо середньої кількості зупинок на 1 км та відстані між ними, але швидкість руху значно різниться. Це свідчить про те, що інші фактори, такі як умови руху, стан інфраструктури та рухомого складу, мають більший вплив на швидкість, ніж просто частота зупинок чи відстань між ними.

Діаграма частот зупинок та відстані між ними у трамвайних системах України

 

Коментар щодо нашого міста від авторів дослідження

"Львів та Вінниця відомі як міста-лідери, які багато працюють над вдосконаленням трамвайного руху й в яких трамваї є популярним видом транспорту. Однак, вони мають низькі показники швидкості. Це пояснюється низкою об'єктивних факторів, як-от обмеження швидкості пов’язані з рельєфом і кривими малого радіусу, а також рух у спільному потоці з автотранспортом сповільнюють львівські трамваї. Втім, це також свідчить про серйозні інфраструктурні проблеми навіть у цих, відносно успішних, містах."

Профіль міста Вінниця із трамвайними маршрутами

Рекомендуємо ознайомитися із даним дослідженням більш детально за посиланням на дослідження у форматі PDF.