До Вінниці з’їхалися представники 25 міст України на семінар по сталій мобільності
Сьогодні у Вінниці розпочався дводенний семінар з планування сталої мобільності для міст України. У ньому беруть участь представники 25 міст України, а також експерти зі Швейцарії, Угорщини та Словаччини. Вони діляться досвідом щодо розвитку транспортної інфраструктури та обговорюють необхідні кроки для її вдосконалення на європейських засадах. Вже в перший день один з експертів конференції Джером Симпсон зазначив, що Вінниця має чудовий потенціал стати членом проекту CIVITAS, у складі якого ще немає жодного українського міста.
З кожним роком кількість людей, які живуть у містах, збільшується, наслідком чого є ряд проблем, серед яких й забезпечення належного транспортного сполучення. Як зазначають експерти, для уникнення подібних проблем потрібно створювати План сталої міської мобільності, який має враховувати потреби різних категорій жителів міста та базуватися на засадах енергоефективності, збереженні ресурсів та пом’якшення зміни клімату.
11-12 листопада у Вінниці проходитиме круглий стіл «Планування сталої мобільності у містах України: партнерство влади та громади». Його організаторами є: ГО «Форза», Інститут розвитку міст та Вінницька міська рада.
У заході беруть участь представники муніципалітетів з різних міст України, громадські активісти, експерти з питань сталого транспорту, проектування та містобудування. Вони обговорюють нові підходи та ідеї планування розвитку транспорту в містах України на засадах європейського досвіду.
Учасників семінару привітав в.о. міського голови Сергій Моргунов. «Дуже приємно, що такий захід проходить саме у Вінниці. Взагалі, проблема мобільності в містах стосується усієї України. Як стверджують фахівці, до 2050 року дві третини жителів України житимуть саме в містах, а це сприяє виникненню ряду проблем. Серед іншого, це й питання транспортного забезпечення мешканців, тому над цим думати ми повинні вже сьогодні. У порівнянні з Європою, у багатьох українських містах технічний стан транспортних засобів громадського призначення та розвиток велосипедного руху на досить низькому рівні. І вже зараз ми повинні визначатися з пріоритетом розвитку мобільності саме наших міст. У Вінниці цей процес розпочався у 2012 році, коли у місті в день виїжджало до 500 маршруток. А тролейбусів, трамваїв та автобусів з кожним місяцем виїжджало все менше. Було зрозуміло, що монополія приватного перевізника може знищити громадський транспорт, а це - і пільгове перевезення людей і відповідна ціна тощо. Тому ми прийняли рішення визначати як правильно формувати мережу громадського транспорту у місті Вінниці на науковій основі», – розповів Сергій Моргунов.
Сергій Моргунов додав, що зараз у Вінниці щодня виїжджають на лінії 131 тролейбус, 80 трамваїв, 34 муніципальних автобуси (а до кінця року їх стане вже півсотні), а також 250- 260 маршрутних таксі, які працюють в єдиній системі перевезень. «Фактично ми створили муніципальний автобусний парк. Завдяки співпраці зі Швейцарією ми отримали трамваї, зараз досить активно працюємо над капітальним відновлюваним ремонтом (КВР) старих тролейбусів. Це дає нам можливість зекономити, адже придбати новий тролейбус чи трамвай коштує чималих коштів. Особливістю муніципального транспорту Вінниці є те, що на сьогодні фактично у всіх трамваях і нових тролейбусах є wi-fi. Крім того, сьогодні ми досить активно намагаємося розвивати велосипедний рух в місті. Думаємо і над перспективою того, щоб річка Південний Буг використовувалася не лише з туристичної точки зору, а й транспортної», – розповідає Сергій Моргунов.
Серед прикладів, які розглядалися під час першого дня семінару, були робота над стратегією розвитку транспорту та просторового планування Вінниці, концепція розвитку транспорту Івано-Франківська, інтерактивна карта громадського транспорту Тернополя, нові зупинки громадського транспорту в Житомирі, концепція вело-інфраструктури міст Києва та Луцька, швидкісні автобусні перевезення, велодоріжки та паркування у Львові тощо.
«Ми обрали місцем проведення круглого столу саме Вінницю, тому що тут є на що подивитися у контексті розвитку транспортної інфраструктури», – каже національний координатор Європейського тижня мобільності в Україні, голова ГО «Форза» Леся Лойко.
Заступник директора департаменту енергетики, транспорту та зв’язку Віталій Поричук розповів про стратегію розвитку транспорту Вінниці. «Наше місто є учасником Угоди мерів, згідно якої міста зобов’язалися скоротити викиди СО2, чому значно сприяє розвиток громадського транспорту», – зазначив він. Учасники круглого столу були приємно здивовані, що змогли добратися з вокзалу до центра міста трамваєм близько 5 години ранку. На що Віталій Поричук пояснив, що останніми роками у місті було збільшено час роботи громадського транспорту і наразі він становить з 5.30 до 24.00.
Експерт з питань сталого транспорту Томан Урс розповів, що за підтримки Швейцарського міністерства економіки місто Вінниця розробляє Інтегровану стратегію розвитку транспорту та просторового планування. І в цьому місяці у рамках розробки цієї стратегії до Вінниці знову приїдуть консультанти зі Швейцарії. А старший експерт напрямку «Зелений Транспорт» Регіонального Екологічного Центру для Центральної та Східної Європи Джером Симпсон познайомив учасників круглого столу з проектом CIVITAS, який працює над пропагуванням більш чистого навколишнього середовища в містах, в тому числі завдяки покращенню підходів у плануванні сталої міської мобільності міст. «Міста, які є членами мережі, можуть отримати важливі поради, які інколи цінніші за гроші. Досі жодне українське місто не було залучене у мережу CIVITAS, а виходячи з обговорень на круглому столі, Вінниця та Львів мають чудовий потенціал стати членом мережі», – каже Джером Симпсон.
На засіданні круглого столу було презентовано посібник з розробки та виконання планів сталої міської мобільності. Це перший переклад на українську мову, раніше він був на англійській, угорській та деяких інших мовах. Цей посібник роздали учасникам заходу, пізніше його можна буде переглянути на електронній сторінці ГО «Форза».
Завтра учасники круглого столу ознайомляться з роботою КП «Вінницька транспортна компанія», побувають у депо, модернізацію якого свого часу підтримала Швейцарська Конфедерація. А також – ознайомляться з велосипедною інфраструктурою міста.
За iнформацiєю:
Департамент у справах ЗМІ та зв’язків
з громадськістю Вінницької міської ради