Історія Вінницького тролейбусу

 

Ідея, підготовка та запуск

У період відбудови після Другої світової війни від 1946 до 1950 року у місті Вінниці планувалося введення тролейбусної лінії, але фактично будівництво розпочалося лише у 1963 році. Монтаж виконувався конфіденційно, оскільки уряд Української РСР не надав дозволу на введення тролейбусного руху в місті через наявний трамвайний рух. Проте необхідність будівництва тролейбусних ліній була цілком зрозумілою - почали роботу ламповий завод, ВПЗ, де працювали тисячі людей.

Ініціаторами введення тролейбусного руху були тодішній голова міської  ради Лютворт Генріх Адамович та начальник трамвайного управління Берник Степан Максимович. Вони розуміли, що керівництво республіки не виділить грошей на цей проєкт. Але навіть в таких умовах відсутності бюджетного фінансування був знайдений  підрядник - БМУ-425. Під виглядом проведення освітлення на вулиці Островського почалося будівництво. Ця робота вимагала високої професійної  підготовки. Тому фахівці трамвайного управління Вінниці відвідали місто Житомир, де вже на той час функціонував тролейбус. Монтерами контактної мережі для першого тролейбусного маршруту були М. Посталовський, М. Герасимчук, В. Сидоренко, А. Загалило під наглядом керівника служби електрогосподарства трамвайного управління О. Слічного.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Генріх Лютворт

Допомагали в організації тролейбусного сполучення Кишинівське  тролейбусне управління. З Кишинева в 1963 році прибули 4 списані машини МТБ-82Д. Дві машини марки ЯТБ-4 було отримано з Одеси. Тролейбуси ЯТБ були в жалюгідному стані: відсутнє електрообладнання, салон подекуди зовнішня обшивка. Один тролейбус з Одеси був відновлений до ходового стану, інший списаний. Протягом декількох місяців цим тролейбусам був проведений капітальний ремонт. Ремонтом займалася група  досвідчених працівників трамвайного депо (М.М. Вознюк, В.І. Камінський, В.С. Кватернюк, В.С. Мостовий, О.І. Холявін, П.А. Слободянюк, В.С. Тарасюк, І.С. Шепелев) під керівництвом начальника депо С.Б. Семашка та начальника управління С.М.Берника. Також істотну допомогу надали тролейбусні господарства міст Львова, Чернівців, Миколаєва, Херсона та інших.

Кузов тролейбуса ЯТБ-4, 1963 рік.

Тролейбуси МТБ-82 та Київ-5ЛА на території трамвайного депо, грудень 1964 року.

Напівофіційне відкриття тролейбусного руху відбулося 30 грудня 1963 року. Протягом двох наступних місяці лінію тестували тролейбуси без пасажирів. 18 лютого 1964 року відбулося офіційне відкриття першої тролейбусної лінії від пл. Жовтневої (сучасна пл. Героїв Чорнобиля) до вулиці Островського (Брацлавська), по Немирівському шосе до олієжиркомбінату (зупинка "Рибзбут"). За кермо перших  тролейбусів тоді сіли водії Н.М. Магаляс, Я.Г. Стельмах, М.Г. Тарнавський та Р.А. Ополінський. Борис Миколайович  Вельтищев, який до запуску тролейбусного руху працював водієм при тролейбусному управлінні Кишинева, мав честь вести перший тролейбус.

Після повноцінного запуску тролейбусного руху у Вінниці уряд країни став перед необхідністю легалізації тролейбусної лінії. Місцева влада подала заявку до Міністерства комунального господарства, і після певного часу підготувала необхідні документи, що призвело до легалізації тролейбусної лінії.

Після відкриття тролейбусної лінії Генріх Лютворт за реалізацію такого проєкту без узгодження з центральними плановими органами, отримав догану від партійного керівництва і згодом залишив посаду міського голови.

Перші роки роботи вінницького тролейбуса

Після повноцінного відкриття тролейбусної лінії у листопаді - грудні 1964 року тролейбусне депо отримує перші закуплені офіційно тролейбуси марки Київ-2 у кількості дві одиниці, а також 5 машин серії Київ-5ЛА. 

Тролейбуси ЗиУ-5 №18 та Київ-5ЛА №29 біля центрального автовокзалу, 1969 рік.

У жовтні 1965 році була здана в експлуатацію лінія від Жовтневої площі (площа Героїв Чорнобиля) до Водоканалу по вулиці Київська. Для запуску нової лінії було переобладнано тролейбус ЯТБ-4 під пересувну підстанцію, яку поставили на кінцевій Водоканал. Також у цьому році місто отримує перші машини ЗиУ-5Г. Перед цим, делегація трамвайно-тролейбусного управління відвідує місто Енгельс із робочим відрядженням. Перший рік тролейбуси ставали на ніч по серед вулиці. Обслуговування проводилось на кінцевій "Рибзбут".  Лише в кінці 1965 року було введено в експлуатацію тимчасове депо на 25 місць по вул. Островського(нині вулиця Брацлавська). 

У 1966 році було подовжено лінію від кінцевої "Рибзбут" до Інструментального заводу. Місто продовжує отримувати тролейбуси Київ-5ЛА, машини цієї моделі стають основою тогочасного парку. Надходять перші тролейбуси марки Київ-4.

Тролейбу Київ-4, фото 70-х років минулого сторіччя

18 листопада 1967 року лінія була продовжена від Водоканалу до ДПЗ-18, а вже в листопаді тролейбуси перетнули річку Південний Буг через Київський міст. Лінія проходила вулицями Чекістів (нині В’ячеслава Чорновола), Дзержинського (Театральна), Леніна (Соборна), по вулиці Пирогова до медичного університету та ринку ”Урожай”.

У цьому ж році надходять перші тролейбуси Київ-6А. списують машини ЯТБ-4 та МТБ-82. Вінниця стала останнім містом, яке експлуатувало тролейбуси марки ЯТБ-4, до нашого часу у світі не збереглося жодної машини цієї моделі.

Тролейбус Київ-6А №14 на вулиці Пирогова

У 1968 році надходять перші тролейбуси марки ЗиУ-5Д. Того ж року було облаштовано тролейбусною контактною мережею вулиці Леніна (нині Соборна) та Кірова (Привокзальна) до залізничного вокзалу. З’явився новий маршрут № 4 “Медінститут – Залізничний вокзал”.

В 1964 році тролейбуси перевезли 1,7 млн. чол.;
в 1966 році - 10,2 млн. чол.;
в 1968 році - 16,8 млн. чол.;
в 1970 році - 24,1 млн. чол.

 

Епоха розвитку у 70-90-х роках

Протягом 1969-1971 тролейбусна мережа не зазнає значних змін, списують усі машини Київ-5ЛА.  Нові машини Київ-4, Київ-6 та ЗиУ-5, які отримують в цей період, одержують бортові номера списаних тролейбусів ЯТБ, МТБ та К-5ЛА.

На початку 70-х років минулого сторіччя, розпочинається будівництво нового депо на 100 машин у центральній частині Вінниці, яке було здано в експлуатацію в 1973 році(діє і по нині).

У другій половині 1972 року до міста надходять перші 10 тролейбусів ЗиУ-682Б. Протягом 70-х років ЗиУ-9 стають основою тролейбусного парку Вінниці. Окрім цього, надходять перші заводські технічні машини КТГ.

Службовий тролейбус КТГ №ТГ-1

У 1974 році здано в експлуатацію тролейбусну лінію на Вишеньку по вулиці Спартаківська (нині Келецька) до кінцевої - проспект Ленінського Комсомолу (нині проспект Юності). Тоді ж місто отримало ще 10 машин серії 682Б.

У 1976 році лінію по Вишеньці продовжують до сучасної кінцевої вул. Миколи Ващука. Надходять перші тролейбуси ЗиУ-682В. У цьому ж році списують останні машини Київ-4.

17 січня 1977 року трапилася аварія, в якій загинула водій тролейбуса Зоя Ткаченко. Жінка ціною власного життя врятувала всіх пасажирів. Зоя вела свій тролейбус №107 звичайним маршрутом до інструментального заводу. На зледенілій дорозі тролейбус різко занесло та викинуло на вантажівку, яка їхала назустріч. При цьому зіткненні бензобак вантажівки було пошкоджено, пальне виплеснулося на передню частину тролейбуса та спалахнуло. За лічені секунди полум'я охопило кабіну, де була водій. Тоді Зоя дісталася тумблерів і змогла відчинити двері переднього та середнього виходу з салону. Люди врятувалися, ніхто не постраждав. А Зоя загинула у транспорті, що палав.

Зоя Ткаченко

Після демонтажу трамвайної колії по проспекту Коцюбинського, в листопаді 1978 року проспектом введено в експлуатацію тролейбусну лінію по до Залізничного вокзалу (протяжність мережі збільшилася з 43,6 км до 48,1 км). Обсяг перевезень на тролейбусі постійно збільшувався: в 1973 році було перевезено 29,5 млн чол., в 1977 році - 45,6 млн чол., в 1984 році - 57,2 млн чол., в 1987 році - 69,7 млн чол., в 1991 році - 82,0 млн чол., в 1991 році - 82,0 млн чол., в 1993 році - 94,5 млн чол. (перевищивши в цьому році обсяг перевезень на трамваї), в 1994 році - 94,8 млн чол.

Таке зростання було пов'язане з освоєнням лінії у великому житловому масиві "Вишенька". Число тролейбусів збільшилася так: 1986 рік - 146; 1989 рік - 153; 1991 рік - 182.

Станом на 1 січня 1982 року у тролейбусному депо було 13 машин ЗиУ-5 та 118 ЗиУ-682, а вже 1 січня 1985 року парк налічував 140 машин ЗиУ-682. Протягом 1981-1982 років були списані всі машини Київ-6А та ЗиУ-5.

У 80-х роках, машини ЗиУ-682 надходять невеликими партіями майже щороку, та стають єдиною моделлю пасажирських тролейбусів що експлуатується у Вінниці.

Тролейбус ЗиУ-682В №273 на вулиці Соборна, 1989 рік.

У 1990 році надходить перша експериментальна машина ЗиУ-682Г №299. В листопаді відкрито маршрут №6 "Меморіал Визволення - Залізничний вокзал".

Розвиток у роки незалежності

У 1993 році надійшли три машини ЮМЗ-Т1 та останні заводські тролейбуси ЗиУ-682. Тоді ж з’являється маршрут №7 "Інструментальний завод - Залізничний вокзал".

1 січня 1995 року мережа ліній мала 64,0 км, було одне депо на 100 місць, 178 пасажирських тролейбусів: 3 ЮМЗ-Т1, інші - ЗиУ-682. Тролейбусну лінію обслуговували 7 тягових підстанцій.

Тролейбус ЮМЗ Т1 №349 на території депо

22 серпня 1997 року було відкрито нову тролейбусну лінію від ринку «Урожай» на Свердловський масив (нині вулиця Князів Коріатовичів). Продовжено маршрут №9 та організовано новий маршрут №11, який сполучає масив із залізничним вокзалом.

У 1998 році продовжено тролейбусну лінію від кінцевої Інструментальний завод до мікрорайону Тяжилів (кінцева – вулиця Лугова).

У 2003 році було проведено модернізацію тролейбуса ЗиУ-682 №226 із заміною кузова та системи керування. До 2006 року було модернізовано 14 машин.

У 2007 році було побудовано тролейбусну лінію довжиною 7,4 км. до Аграрного університет по вулиці Пирогова. Також було здано в експлуатацію лінію до муніципального ринку. На нову лінію виїхали модернізовані тролейбуси ЗиУ-682Г. У цьому ж році було перші низько підлогові тролейбуси Лаз E183 у кількості 5 одиниць. Машина із бортовим номером №356 була першою машиною сімейства тролейбусів ElectroLaz-12.

Тролейбус Лаз Е183Д1 №359, 2011 рік.

В кінці 2012 року до міста надходять 2 київських тролейбуси ЮМЗ Т2. У 2013 році машина із бортовим номером №538 виїжджає на маршрут. Протягом 2012 – 2016 років тролейбусне депо виконує капітально-відновлювані ремонти більшості тролейбусів ЗиУ-682.

У 2014 році, до 50-річчя із відкриття тролейбусного руху у місті, у тролейбусному депо було презентовано перший вітчизняний тролейбус марки Богдан Т70117. Перша машина отримує бортовий номер №001. Це перший тролейбус у Вінниці, який обладнаний аварійним автономним ходом. Протягом першої половини 2014 року, місто отримало 40 машин цієї моделі.

У 2016 році були списані два останні тролейбуси ЮМЗ Т1.

У 2017 році на базі тролейбусного депо було проведено реставраційні роботи із відновлення тролейбуса ЗиУ-5. Зі знайденого на одній із підстанцій кузова тролейбуса ЗиУ-5Д №67 було демонтовано деякі запчастини. На основі тролейбуса 682В №249 було створено реплікар тролейбуса ЗиУ-5 із використанням оригінальних запчастин із кузова-донора. Ретро-тролейбус презентують на дні міста 9 вересня 2017 року.

Ретро-тролейбус ЗиУ-5 №249

У грудні 2018 року до міста надходить кузов МАЗ-203Т першої комплектності. Протягом наступних місяців у депо триває збирання першого дослідного тролейбуса із робочою назвою "Вінниця-ПТС 12". Проєктна документація була розроблена разом із ТОВ ”Політехносервіс”, які своєю чергою були й постачальником запчастин, обладнання та системи керування тяговими двигунами. У квітні 2019 року, перший зразок було презентовано керівництву міста та працівникам ЗМІ, а вже в травні перший тролейбус PTS-12 виїхав на маршрут. У вересні 2019 року, шляхом громадського голосування було обрано назву для моделі нових тролейбусів – ”VinLine”.

Тролейбус PTS-12 "VinLine" №042

Влітку 2020 року тролейбус із бортовим номером №046 проходить модернізацію із встановленням обладнання системи автономного ходу(машини з бортовими номерами №041-№044 обладнані аварійним автономним ходом). Завдяки акумуляторам тролейбус здатен проїхати до 20 км. автономно. Тоді було відкрито тимчасовий маршрут №10А ”Вишенька – Немирівське шосе”. У жовтні маршрут був переформований в №12А “Гніванське шосе - Немирівське шосе”.

Із 2019 по 2021 рік було зібрано 14 тролейбусів марки PTS-12 модифікації ”VinLine”. 10 машин обладнані системою подовженого автономного ходу до 20 км.

1 вересня 2020 р. було відкрито ділянку нової тролейбусної лінії від кінцевої "вул. Лугова" до "Вінниччина-Авто". Продовжено маршрут тролейбуса № 7.

24 червня 2021 року організовано новий маршрут  №15А, сполучанням "Вишенька – Муніципальний ринок - ВПЗ". По вулицях Батозька та Липовецька тролейбуси їздять на автономному ходу в обох напрямках (4,6 км).

22 грудня 2021 року було відкрито новий маршрут №14А "Залізничний вокзал - Юзвинська - Вишенька". Загальна протяжність маршруту 16,7 км, і 45% шляху тролейбус проходить автономно. По маршруту додатково було встановлено 12 зупинок.

Після початку повномасштабного вторгнення рф на територію України у другій половині 2022 року, було організовано збирання нової модифікації тролейбусів ”VinLine” на базі кузовів першої комплектності виробництва ”Akia”. Однак, до цього розглядалася пропозиція та велися переговори щодо закупівлі тролейбусів серії Барвінок чернігівського автозаводу. Однак у вересні того ж року тролейбусне депо отримало частково зібраний кузов нового тролейбуса PTS-T12309. Як і попередня модифікація, тролейбуси Т12309 обладнані подовженим автономним ходом(машини з бортовими номерами №055-№066). У листопаді перша машина цієї серії виїхала на маршрут. Протягом 2022 – 2023 років було введено в експлуатацію 10 тролейбусів цієї моделі.

Тролейбус PTS T12309 "VinLine" №057 після презентації виїжджає на маршрут №15Б.

20 березня 2023 року було запущено два нових тролейбусних маршрути до Хутора Шевченка та в мікрорайон “Академічний” Це маршрути № 14Б «Залізничний вокзал – Мікрорайон “Академічний”» та один – на № 15Б «Вишенька – Хутір Шевченка».

У грудні 2022 року після завершення тендерної процедури та закупівлі, Вінниця отримує перші вживані машини Solaris Trollino III 12 із Любліна. До середини 2023 року, було до українського міста надійшла 21 машина цієї моделі. Перед введенням в експлуатацію польським тролейбусам у Вінниці провели необхідні роботи, які включали додаткове обслуговування та перефарбування згідно з брендом громадського транспорту. Після презентації керівництву міста, перша черга із 10 машин вийшла на маршрути 2 березня 2023 року, а вже 30 березня друга на маршрут виїхала друга партія машин. Значно пізніше надійшла машина №381, яка виїхала на маршрут лише у серпні.

Тролейбуси Solaris у центрі Вінниці

Статтю оновлено та доповнено В. Старжинським