Кондуктор – професія, що зникала та знову з’являлась!

Зображення користувача Oleg.
Автор: Oleg+34 / Дата: 26.11.2020 13:09 /

1 травня 2020 року в громадському транспорті міста “зникли” кондуктори. Причиною стало запровадження у місті безготівкової системи оплати проїзду. Хочемо поділитися з Вами історію виникнення професії кондуктора у Вінниці. Поїхали!

Вперше у Вінниці почали говорити про кондукторів ще на весні 1913 року. Тоді Міська управа отримувала заяви щодо прийняття на роботу кондукторів та інших спеціалістів. Людина, яка хотіла влаштуватися на роботу кондуктором, мала внести завдаток у розмірі понад 100 рублів грішми або процентними паперами. По при це, охочих працевлаштуватися було чимало, але брали лише чоловіків, які відрізнялися чемністю, не мали проблем із законом, а також були відсутні банківські боргові зобов’язання. На всі звернення громадян Міська управа відповідала лаконічно і вчасно: когось запрошували на роботу, а комусь відмовляли. Конкурс на цю професію був великим.

Один з перших кондукторів вінницького трамваю Кравченко Харламій

Перед прийомом на роботу кондуктори мали ознайомитись з правилами служби.  Серед цікавого, процитуємо пару витягів з “Правилъ служби кондукторовъ”:

“3. Кондукторъ долженъ служить въ теченіе мѢсяца столько дней сколько дней въ мѢсяцъ, считая рабочій день не менѢе 10 часовъ на коренныхъ вагонахъ

4. За каждый лишній рабочій день сверхъ нормы, указанной въ п. 3, кондукторъ получаетъ полуторную дневную плату по расчету получаемого имъ содержанія, а за работу въ теченіе менѢе 5 час. – въ половинномъ размѢрѢ вышеуказанной полуторной платы.

11. За каждую неявку на службу или за каждую смѢну съ линіи по нетрезвости кондукторъ штрафуется: въ будни – 2 руб., а въ праздничный день – 3 руб.

12. За каждое отступленіе отъ установленныхъ въ инструкціяхъ правилъ взиманія проѢздной платы съ пассажировъ, за провозъ пасажира вовсе безъ билета или по старому билету, за небрежность или злоупотребленіе при взиманіи упомянутой платы и вообще за всякій отдѢльный случай неисправности по службѢ и неисполненіе установленныхъ правилъ кондукторъ подтвергается взысканію въ видъ штрафа отъ 1 руб. до 5 руб. или увольненію отъ службы.

21. Кондукторъ прослужившій не менъше года, имѢетъ право ежегодно на 14-дневный отпускъ съ сохраненіемъ содержанія, при чемъ таковые отпуски могутъ въ случаѢ неиспользованія ихъ складывать,  но въ общемъ отпускъ не можетъ бытъ більше 2 мѢс. въ годъ”

За півтора місяці до відкриття трамвайного руху в місті було прийнято на роботу 13 кондукторів. 28 жовтня 1913 року, вони вперше вийшли на роботу. За перші чотири місяці роботи трамваю, кондуктори принесли місту понад 27.000 рублів чистого прибутку. Їхня заробітна плата становила 25 рублів. Відомо, що станом на листопад 1916 року в трамвайному управлінні працювало 17 кондукторів. Проїзд у трамваї був досить дорогим задоволенням, тому ним частіше користувалися заможні люди. Більш доступним засобом пересування для більшості жителів, трамвай став після 1920 року. Так, наприклад, тариф за проїзд в трамваї на початку 20-х років становив: по головній вулиці - 8 коп., до Казарм - 4 коп.

Наступні 20 років, кількість кондукторів збільшилась у декілька разів. Також в ці роки професія кондуктора поступово набуває “жіночих рис” – все більше жінок приходили працювати в громадському транспорті на рівні з чоловіками. Про їх роботу  у цей період часу відомо мало.

Кондуктор Мухомор А.М. біля вагону MAN (1949 рік)

Після війни, як і раніше вони мали брати плату за проїзд, та слідкувати за порядком у вагоні. В ”Правилах користування трамваєм у м. Вінниці”, датованих 1960-м роком зазначається, що кондуктор має голосно і чітко озвучувати кожну зупинку. Також тільки кондуктор мав право відкривати вікна у салоні вагону. В обов’язки входило не  дозволяти виходу та входу пасажирів під час руху, а також їх проїзду на східцях, буферах та інших виступаючих частинах вагону.

Одні з перших водій та кондуктор післявоєнного часу (водій - Мисак М.)

Кондуктор трамваю Фурман Г.Ф. 

Вагоновожатий та кондуктор біля вагону Gotha (1963 рік)

У першій половині 70-х років, у всіх трамваях тролейбусах та автобусах почали встановлювати компостери та касові апарати. На зупинках з’явились квиткові кіоски.   Вважалося, що така система повинна була розвивати свідомість людей і контроль за виконанням правил з боку самих пасажирів. Штат кондукторів розпустили. Вважалося, що таким чином буде можливим запровадити сучасну на той момент систему оплати проїзду, та зекономити на заробітній платі кондукторів, а самі кондуктори зможуть працювати на більш оплачуваних роботах, на заводах та фабриках.

Напис про оплату проїзду в вагоні Gotha 70-х років ХХ ст.

Через майже 30 років перерви, після розпаду Радянського Союзу, 26 листопада 1996 року кондуктори знову почали працювати. Як і у 1913 році, підприємство почало набирати на роботу кондукторів, однак за менш суворими правилами. Бажаючих було багато. Робота була незнайомою, спілкування з людьми та цілий день на ногах, тому здебільшого влаштовувалися люди, які прийшли з ринку та безробітні. Перший час водії допомагали кондукторам видавати квитки, тому що не всі сприймали кондукторів. Заробітна плата кондуктора у 96-му році була 70-80 купонів.

Статті про роботу кондукторів в газеті "Електротранспортник" (листопад 2006 рік)

Перше десятиліття 2000-х було для кондукторів “золотим часом”. Працювалося добре, заробітна плата задовільна, лікарняні оплачувало підприємство. Тоді у трамвайно-тролейбусному управлінні працювало майже півтисячі кондукторів. Зміни почалися у другому десятиріччі 2000-х років, коли економічна ситуація в країні була нестабільною, та місто анонсувало запуск електронної системи оплати проїзду. Це і був поштовх для більшості кондукторів шукати нову роботу, в тому числі за кордоном. Тому за пару років, їх кількість скоротилась в двічі.  На весні 2017 року на вулицях міста з’явився транспорт з табличками “БЕЗ КОНДУКТОРА”.

Пасажири які користувалися таким транспортом мали розрахуватися за проїзд з водієм. У серпні  2018 року, у КП “ВТК” заявили що набирати на роботу кондукторів більше не будуть. В той час було запущено систему оплати проїзду за допомогу SMS та QR-кодів. Але на завантажених маршрутах кондуктори продовжували працювати до травня 2020 року. Після повноцінного запуску електронної системи оплати проїзду кондукторів, які ще залишилися, перевчили на водіїв або контролерів. Люди поважного віку пішли на пенсію.

Кондуктори у вагоні Mirage (9 травня 2015 року; автор фото: de_lorian)

Кондуктор – професія, що зникала та знову з’являлась. Залишається питання, коли наступний раз, зайшовши до трамваю чи тролейбусу, ми почуємо речення: “Розраховуємось за проїзд”!

 

 

Автор 

Старжинський Валерій

Матюхов Олег

 

 

 

+1
0
-1

Коментарі

+1
0
-1

Так, кондуктор то вчорашній день. необхідно йти по шляху залізниці. Нехай будуть стюарди/касири/контролери.